Les persones usuàries ho valoren molt positivament des del seu inici

CCOO Anoia atén prop de 200 persones durant els primers 8 mesos de funcionament del punt de suport als tràmits d'ajuts i prestacions socials

Foto Des del primer confinament causat per la pandèmia de la COVID-19, CCOO del Baix Llobregat, Alt Penedès, Garraf i Anoia vam activar un servei d’assessorament, informació i suport, obert i gratuït, adreçat a persones treballadores i a la ciutadania en general, per donar resposta a l’allau de consultes de tipus laboral i social en un moment d'incertesa, de fort impacte de la crisi a la comarca i de col·lapse de les administracions davant aquesta problemàtica.

Després de l’estiu, vam constatar que les persones en situació de vulnerabilitat socioeconòmica tenen moltes dificultats per completar de manera autònoma tràmits que ara només es poden fer telemàticament. Els tràmits més habituals són prestacions del SEPE-SOC, la renda garantida de ciutadania, els ajuts d’habitatge, l'ingrés mínim vital, les pensions contributives o les no contributives. Sabem que hi ha un risc real d’exclusió, perquè moltes vegades no disposen d’equips informàtics o no tenen prou coneixements per utilitzar-los, i s'entrebanquen en temes com el DNI o el NIE electrònic, els certificats digitals o, fins i tot, amb l’idioma, en el cas d’algunes persones nouvingudes.

L’objectiu de CCOO ha estat evitar que la desigualtat creixent, també a l’Anoia, no afectés significativament les persones més susceptibles del suport social i quedessin excloses de rebre prestacions per qüestions purament administratives i per manca de recursos i coneixements digitals.

Davant d’aquesta problemàtica social, CCOO Anoia vam decidir posar en marxa aquest punt de suport a les persones que arribaven directament al nostre local o derivades d’altres serveis que no podien oferir-los una atenció i un acompanyament dignes. La nostra és una atenció transformadora, que evita la visió caritativa, fent èmfasi en la pedagogia de les explicacions procedimentals per permetre un empoderament personal i ampliar l’autonomia de les persones.

Aquest servei va començar a funcionar el 14 de setembre de l’any passat. Després de 8 mesos de funcionament, hem atès a 196 persones, havent completat un 93% de tràmits addicionals. Aquestes dades han estat possibles gràcies a la col•laboració voluntària i desinteressada d’una delegada sindical de CCOO, complementada amb un esforç extra de l’assessor laboral a l’Anoia. De tot plegat resulta una valoració molt positiva per part del nostre sindicat, i un reconeixement a les persones que ho estan fent possible.

La problemàtica sobre la gestió d’aquests ajuts i prestacions no es resoldrà fins que l’evolució de la pandèmia no permeti tornar, com a mínim en part, a la presencialitat dels tràmits. En un futur immediat aquest servei s’haurà de donar des de les administracions. Volem valorar l’esforç que s’està fent des d’alguns ajuntaments de la comarca, que han obert punts telemàtics per ajudar a fer tràmits electrònics.

La reivindicació de CCOO passa per reforçar i incrementar el finançament dels serveis públics. A més, cal recordar que la pobresa té rostre de dona i que impacta de manera decisiva a la infància, raó per la qual necessitem una mirada en clau de gènere i polítiques eficients i actives d’atenció a la infància per revertir desigualtats i canviar la difícil realitat socioeconòmica. Si no fem res per evitar-ho, la situació empitjorarà a l’Anoia.

08/06/2021