La (re)construcció de l'estat del benestar

30a Escola d'Estiu de CCOO de Catalunya

Foto

Encarem la recta de sortida per a la recuperació de la pandèmia de la COVID-19 gràcies a la vacunació i a la inversió europea, però, alhora, encara vivim pendents de l’abast socioeconòmic d’una crisi que persisteix i que s'encavalca amb la crisi climàtica i amb els efectes de les retallades de la crisi anterior. En aquest context, la 30a Escola d’Estiu de CCOO de Catalunya, que se celebra a Barcelona el 6 i el 7 de juliol del 2021, vol reflexionar sobre “La (re)construcció de l’estat del benestar” des del convenciment refermat que cal valorar els treballs, els serveis i l’atenció públiques, i que uns pilars socials sòlids que contribueixin a la reducció de les desigualtats són imprescindibles per a una reconstrucció efectiva de la nostra societat.

Els treballadors i les treballadores, amb el sindicat al capdavant, volem ser part activa d’aquesta tasca, que posa al centre la vida i les necessitats de les persones. Per això reflexionem conjuntament amb ponents del món acadèmic català, espanyol i europeu i amb persones amb diferents responsabilitats al voltant de la funció pública i l’agenda social. L’objectiu: tenir més coneixements i elements de criteri a l’hora de contribuir, des del món del treball i l’activitat sindical, a aquesta necessària reconstrucció de l’estat del benestar.

Dimarts, 6 de juliol

11.00 h

Inauguració

JAUME COLLBONI, primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona
JAVIER PACHECO, secretari general de CCOO de Catalunya
AURORA HUERGA, secretària de Política Territorial i Migracions de CCOO de Catalunya

11.30 h

Història i situació actual del model d’estat del benestar al nostre país

ANTÓN LOSADA, periodista i professor de Ciència Política (Universidade de Santiago de Compostela)
Anàlisi comparada i pilar social europeu de l’estat del benestar
MARGARITA LEÓN, professora de Ciència Política (Universitat Autònoma de Barcelona) i directora a Barcelona de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo
MARIBEL AYNÉ, secretària d’Internacional i Cooperació de CCOO de Catalunya

16.00 h

Estat de la qüestió de la funció pública a casa nostra

ALÍCIA HERNÁNDEZ, TERESA ESPERABÉ I RAFI REDONDO, responsables de diferents àrees públiques de CCOO de Catalunya
MANEL PULIDO, coordinador de l'Àrea Pública de CCOO de Catalunya

17.00 h.

El benestar es pot externalitzar? Gestió pública i col·laboració público-privada

GUILLEM LÓPEZ-CASASNOVAS, catedràtic d’Economia (Universitat Pompeu Fabra)
MÓNICA MELLE HERNÁNDEZ, professora d’Economia (Universidad Complutense de Madrid)
Modera
CARLOS PELLEJERO, secretari general de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO de Catalunya

Dimecres, 7 de juliol

10.00 h

Qui i com s’ha de pagar l’estat del benestar?

SARA TORREGROSA, historiadora econòmica (Lund University)
RICARD BELLERA, secretari de Treball i Economia de CCOO de Catalunya

11.00 h

El repte del benestar: diagnosticar bé totes les desigualtats