Fins al 29 de gener de 2022

L'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona inaugura nova exposició sobre premsa clandestina

Foto

La Fundació Cipriano Garcia – CCOO de Catalunya ha col·laborat en l'exposició "Quan plovien octavetes. Clandestinitat, premsa i propaganda antifranquista", organitzada per l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona (AHCB), que inclou més de setanta documents originals i reproduccions fotogràfiques de l'època.

L’exposició valora la premsa clandestina i la propaganda en la lluita antifranquista a partir de la col·lecció que l’AHCB conserva, una de les més importants de Catalunya, la qual compta amb més de 1.000 títols i 9.000 documents corresponents a fulls volants. Tota aquesta documentació ha ingressat a l’arxiu a partir de donacions privades, de partits, d’entitats i d’organitzacions diverses, a més dels documents que els particulars van anar dipositant a la bústia de l’AHCB o van deixar camuflats dins de diaris i llibres a la Sala de Consulta.

La importància d’aquests materials és indubtable: van ser publicacions elaborades en la clandestinitat (o a l’exili), en condicions precàries i perilloses. Van fer front a la repressió i van forjar una lletra clandestina que va esdevenir un fenomen de rellevància creixent tot assolint la seva màxima expansió a finals dels anys 60 i durant la dècada dels 70 del segle passat. Van possibilitar la vertebració de les organitzacions antifranquistes i dels moviments socials, i van servir d’eina d’agitació i propaganda, de contrainformació i denúncia.

Tot i així, la dictadura estava obsessionada amb desarticular els aparells de propaganda i impedir la difusió dels materials “subversius”. La persecució va ser implacable i la captura de militants va comportar, habitualment, la detenció, la violència, la tortura i enfrontar-se a l’arbitrària acció penal dels consells de guerra i del Tribunal d’Ordre Públic (des del 1963).

L’exposició està estructurada en diversos àmbits, tot començant per l’explicació de la formació de la col·lecció a l’AHCB, i continuant per la producció i la repressió de la lletra clandestina, les octavetes a la postguerra, i l’agitació tant política com obrera, universitària i social.

“Quan plovien octavetes. Clandestinitat, premsa i propaganda antifranquista” es pot visitar al vestíbul de la Casa de l’Ardiaca, des del 29 de juny fins al 29 de gener de 2022. Al voltant de la mostra s’han organitzat una sèrie d’activitats paral·leles que es van iniciar amb la conferència inaugural, el 29 de juny, sobre “Joaquim Puig i Pidemunt, director de 'Treball', executat l’any 1949“, a càrrec de Manel Risques, comissari de l’exposició.

01/07/2021