15 propostes sindicals per a la Conferència sobre el Futur de la UE

REGISTRA'T a la plataforma i DONA-HI SUPORT

Companyes i companys:

El secretari general de la CES, Luca Visentini, ens ha fet arribar la necessitat de donar suport a les 15 prioritats sindicals que figuren en la plataforma de la Conferència sobre el Futur d'Europa, i que són les següents:

Democràcia econòmica

Cal reforçar la democràcia en l'economia i la societat, en particular, mitjançant el reconeixement i el suport als sindicats, respectant i reforçant els drets sindicals i dels treballadors i treballadores. És necessari per garantir el ple respecte dels drets sindicals, inclòs el dret a la negociació col·lectiva, i per reforçar els drets d'informació, consulta i participació dels treballadors i treballadores. Es tracta d'eines fonamentals per a la democràcia econòmica, social i en el lloc de treball.

Una millor presa de decisions per a una Europa més justa

Necessitat de millorar els processos de presa de decisions de la Unió Europea amb vista a garantir una major transparència i rendició de comptes, reforçar l'enfocament comunitari i les competències del Parlament Europeu i la dimensió política europea. Respectant plenament que la política fiscal és principalment una competència nacional, la CES dona suport al pas a la votació per majoria qualificada també en l'àmbit de la fiscalitat de les empreses, el capital i el medi ambient i els recursos propis. La UE hauria de procedir a l'activació de la «clàusula passarel·la» en l'àmbit de la política social, però amb cautela i respectant plenament el paper dels interlocutors socials europeus i els seus acords, i incloure en la decisió del Consell per la qual s'aplica la «clàusula passarel·la» una clàusula de no regressió. Els interlocutors socials han de participar en la decisió d'activar la «clàusula passarel·la» cas per cas i cal utilitzar un enfocament gradual a partir de l'adopció de la «clàusula passarel·la general de l'article 48, apartat 7, del TUE» en el marc de l'article 19 del TFUE (no discriminació).

Protocol de progrés social

Protocol de progrés social per garantir que els drets dels treballadors, els sindicats i els drets socials prevalguin sobre les llibertats econòmiques en cas de conflicte. Si la Conferència sobre el Futur d'Europa debat la possibilitat de modificar els Tractats, hauria d'incloure la proposta d'introduir un protocol de progrés social en els tractats de la UE.

La CES demana una reforma de la política comercial i d'inversió de la UE i una reactivació de l'multilateralisme mundial. La reforma de la política comercial i d'inversió s'ha de centrar en: la creació de llocs de treball dignes i la protecció dels drets fonamentals i humans, inclosos els drets dels treballadors i dels sindicats; la preservació de l'entorn i la biodiversitat i la conformitat amb l'Acord de París sobre el canvi climàtic; la salvaguarda d'uns serveis públics de qualitat; i l'enfortiment de la base industrial d'Europa. La UE ha de poder contribuir a la reactivació de l'multilateralisme mundial mitjançant una profunda reforma basada en la democràcia i la pau, la solidaritat i el respecte dels drets humans, socials i mediambientals i un paper reforçat de l'OIT.

La joventut. La UE no pot finançar la precarietat!

La UE no pot finançar la precarietat! Tots els treballadors i aturats han de tenir accés a la protecció social, inclosos els joves. Per evitar condicions precàries, hem d'establir normes de qualitat, que siguin vinculants per a tots els llocs de treball creats en el marc dels plans de recuperació nacionals i de la UE. Cal millorar el seguiment i la participació dels sindicats per avaluar i notificar les taxes d'atur juvenil i de ninis. En l'actualitat, aquestes xifres amaguen la mobilitat forçosa, l'ocupació a temps parcial involuntari i el treball en una economia submergida i informal. Calen mesures urgents per lluitar contra la desocupació juvenil i les condicions de treball precàries en sectors en els quals els joves estan sobrerepresentats (turisme, GIG economy ...).

L'aprenentatge permanent i el dret a la formació per a tots a Europa

La Conferència hauria d'abordar la necessitat de garantir que l'aprenentatge permanent i el dret a la formació es converteixin en una realitat per a tots a Europa mitjançant l'aplicació del primer principi de l'pilar europeu de drets socials.

Una política comuna de migració i asil, basada en el respecte dels drets i la igualtat de tracte

Garantir una redistribució justa dels refugiats a tot Europa i garantir una millor integració dels refugiats i sol·licitants de protecció internacional en el lloc de treball. Una política europea més concreta i més justa en matèria de migració econòmica, per establir canals legals d'entrada i fomentar una política d'integració basada en el respecte dels drets i la igualtat de tracte dels treballadors locals i migrants, com a eina clau per abordar l'impacte social dels fluxos migratoris.

Igualtat de gènere

La igualtat entre homes i dones ha d'ocupar un lloc destacat en els debats de la Conferència. Cal una estratègia renovada i ambiciosa a escala de la UE per aconseguir la igualtat de gènere en els mercats laborals europeus, que s'ha d'emmarcar de manera coherent amb l'aplicació de l'pilar de drets socials. L'estratègia europea ha de contribuir a assolir els objectius de desenvolupament sostenible de l'Agenda 2030 i, en particular, l'objectiu 5.

Reforçar l'aplicabilitat dels instruments de drets humans

Cal reforçar l'aplicabilitat de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea i la Conferència ha de ser una oportunitat per reiterar la necessitat que la UE respecti la seva obligació jurídica de adherir-se a l'CEDH, d'introduir en els Tractats una obligació legal perquè la UE també s'adhereixi a la Carta Social Europea (revisada) i els seus Protocols, com a mitjà per a sotmetre l'ordenament jurídic de la UE a el control extern en termes de respecte dels drets humans, i de pressionar la UE perquè ratifiqui els instruments internacionals, OIT i europeus pertinents en matèria de drets humans, inclòs el Conveni d'Istanbul .

Digitalització justa

Basar-se en els drets humans, inclosos els drets laborals i sindicals, la millora de les condicions de treball i la negociació col·lectiva. Mantenir i reforçar la protecció dels treballadors, evitar una vigilància desproporcionada i indeguda en el treball, prohibir els tractaments discriminatoris basats en algoritmes esbiaixats i evitar l'abús de la protecció de dades i de la intimitat. Reforçar la negociació col·lectiva i la participació dels treballadors en el disseny, desplegament, ús i seguiment de l'estratègia de tecnologia i dades d'IA.

Pilar europeu de drets socials per a una economia social de mercat

Aplicació de l'pilar europeu de drets socials (PEDS) i vincular la consecució dels drets de l'pilar amb l'objectiu de el Tractat de la Unió Europea com «economia social de mercat, que tendeix a la plena ocupació i a el progrés social ». L'objectiu és garantir la coherència de les polítiques i iniciatives de la UE amb aquest objectiu, en particular mitjançant una possible inclusió de l'pilar en els Tractats. El desenvolupament del concepte d'economia social de mercat amb un reforç de el paper de l'pilar també contribuiria a garantir un reequilibri adequat dels actuals instruments de governança econòmica de la UE, inclosos el paquet de dues mesures, el paquet de sis mesures i el Pacte Pressupostari .

Nou model econòmic i governança de la UE

Cal un nou model econòmic i una governança de la UE que es basin en «anar més enllà de l'PIB» i en la construcció d'un «benestar europeu» inclusiu i just. És urgent reformar la governança econòmica de la UE, el Semestre Europeu, el mandat de el BCE, els recursos propis de la UE i reforçar la UEM, a fi de garantir que la justícia social vagi de la mà de la competitivitat econòmica i que el benestar dels ciutadans sigui l'objectiu de les polítiques econòmiques.

Un contracte social renovat per a Europa per a una recuperació justa

La Conferència sobre el Futur d'Europa s'ha de centrar en la necessitat d'un contracte social renovat per a Europa, per tal d'aplanar el camí cap a una societat més justa, integradora i sostenible. La millora de les condicions de vida i de treball a Europa i la igualtat entre homes i dones han d'estar a l'avantguarda. La recuperació s'ha de basar en la redistribució i la convergència a l'alça, la creació d'ocupació de qualitat en tots els sectors i el reforç de les inversions en serveis públics i protecció social, inclosa la garantia de el dret a pensions dignes. El respecte dels drets sindicals i dels treballadors, el diàleg social, l'enfortiment de la negociació col·lectiva i la democràcia en el treball constitueixen la base necessària per a una recuperació justa. Cal tenir plenament en compte la situació específica dels treballadors mòbils, transfronterers i fronterers. Europa ha de promoure i defensar la lliure circulació de persones com una de les quatre llibertats fonamentals consagrades en el TFUE.

Igualtat d'accés a serveis públics assequibles i d'alta qualitat, inclosa la salut

Les accions de la UE han de garantir que tots els ciutadans de la UE, independentment de la seva situació econòmica i del seu lloc de residència, tinguin accés a serveis públics d'alta qualitat , inclosa l'assistència sanitària i social de qualitat, l'educació, el transport públic, l'energia, l'aigua i el sanejament, internet, la bona administració, etc. Tots han de gaudir de el dret a una bona salut i tenir igualtat d'accés a uns serveis sanitaris i socials assequibles i d'alta qualitat, prestats per sistemes públics resilients, ben dotats de personal i ben equipats i amb cobertura universal.

Transició justa

La UE ha de preveure un enfocament de governança sòlid i integrador en el qual els treballadors i els sindicats participin en el disseny i l'aplicació de les polítiques d'adaptació a tots els nivells. L'estratègia de la UE per fer front a el canvi climàtic ha d'incloure mesures polítiques concretes que mantinguin l'ocupació i protegeixin la salut i la seguretat dels treballadors, així com polítiques actives d'el mercat laboral i el reciclatge professional i la formació per evitar la pèrdua de llocs de treball. Els treballadors d'emergència i els mecanismes de protecció social seran fonamentals per fer front a futures crisis i augmentar la resiliència de les nostres societats. Les reformes també han de permetre a la UE construir una «autonomia estratègica oberta» efectiva per reforçar les seves cadenes de valor industrial.

Aquesta acció, necessària per impulsar el suport a les propostes sindicals abans del primer Plenari de la Conferència sobre el Futur d'Europa de l'19 dejuny, s'ha de fer abans de l'15 de juny de 2021.

Altres membres de Secretariat de la CES, la Secretària d'Internacional de la Confederació de CCOO, CristinaFaciaben, la seva homòloga a la Federació Estatal de Serveis a la Ciutadania, Fàtima AguadoQueipo, així com la nova responsable de  Secretària de Relacions Institucionals, Transparència i digitalització de CCOO de Catalunya, MichelaAlbarello, s'han dirigit a la nostra organització perquè ens sumem a aquesta crida.

És per això que animem a totes les persones afiliades, delegades i de les diferents estructures de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO de Catalunya a REGISTRAR-SE a la plataforma, i a RECOLZAR a totes i cadascuna de les 15 propostes sindicals que hem presentat a el principi d'aquest escrit.

Per a això s'haurà de procedir de la següent manera:

1)      Registrar-se a la plataforma.

a) anar a la pàgina web de la Plataforma: https://futureu.europa.eu

b) fer clic a "login"

c) crear un compte. No cal incloure les dades personals

d) rebreu un correu específic per confirmar el vostre registre

i) una vegada que hagueu finalitzat el registre podreu donar suport a les propostes de la CES, comentar-les, introduir esdeveniments, a través d'aquest enllaç  https://futureu.europa.eu/profiles/ETUC/following.

Poden registrar les organitzacions (Federacions i Territoris, ...) tant com a persones a nivell individual en qualitat de sindicalistes o treballadors afiliats.

2)      Donar suport propostes sindicals de la CES a la Plataforma

a) adherint-una per una.                                                                                 ¿

b) presentant comentaris positius sobre les mateixes.

Totes les propostes sindicals es poden trobar aquí: https://futureu.europa.eu/profiles/ETUC/following. Però us aconsellem que ho feu clicant en cadascuna de les 15 propostes que us hem presentat per separat, perquè sigui més fàcil, àgil i eficaç.

En aquest enllaç: https://youtu.be/GA2inoHNOJo trobareu un tutorial explicant com registrar-se a la Plataforma i com recolzar les propostes sindicals

Per a qualsevol consulta, comentari o informació, no dubteu en posar-vos en contacte amb mi.

Salutacions,

Mertxe Paredes Durán