Una sentència ratifica la sanció de 25.000 euros interposada per la Inspecció de Treball a una empresa de benzineres per cosificar les seves treballadores

Foto El Jutjat Social número 32 de Barcelona ha desestimat la demanda interposada per l’empresa GALPGEST PETROGAL ESTACIONES DE SERVICIOS, S.L.U. contra la sanció administrativa interposada pel Departament de Treball, Afers Socials I Famílies a aquesta empresa davant la demanda que va fer CCOO d’Indústria per cosificació de les seves treballadores.

Concretament, la secció sindical de CCOO va denunciar a la Inspecció de Treball que l’empresa va decidir imposar unilateralment a la plantilla de dones empleades a les seves estacions de servei l’ús d’una samarreta amb la paraula impresa EVOLOGIC i un eslogan situat a l’alçada del pit el que provocava que els clients dirigissin la mirada cap als pits de les treballadores. Aquestes van mostrar la seva disconformitat a portar la samarreta, però l’empresa no va atendre les seves reclamacions, fet que va dur al sindicat a fer la denuncia per incompliment de l’article 42 del conveni col·lectiu que recull que els canvis de l’uniforme s’han de consensuar amb la representació legal dels treballadors i les treballadores. Davant dels fets provats, Inspecció de Treball va interposar una sanció de 25.000 euros a l’empresa per infracció molt greu de l’article 8.2 de la LISOS (Ley sobre infracciones y Sanciones en el Orden Social), per discriminació indirecta per raó de sexe.

L’empresa Galpest va presentar una demanda d’impugnació de la sanció que ara ha estat desestimada per la magistrada que ha vist el procediment. En el seu argumentari, la magistrada destaca «a mi entender no es una discriminación indirecta sino directa, porque el reproche nace del hecho de que no se ha tenido en cuenta la distinta morfología de la mujer a la hora de decidir dónde colocar esas letras o esa leyenda. Porque es discriminatorio, de forma directa, tanto el trato desigual como el trato igual a situaciones que no son homogéneas o iguales y que por ello merezcan un trato diferente; y esto último es lo que sucede, es decir, que en una camiseta que viste un hombre exista una leyenda en el torso a la altura del pecho no implica ningún tinte de sexualización o de cosificación, pero que ello exista en una camiseta que porta una mujer, a la misma altura sí lo implica».

CCOO de Catalunya valora molt positivament aquesta sentència que significa un important toc d’atenció contra la cosificació del cos de la dona en l’àmbit laboral.
04/02/2022