50è Aniversari del Tancament de Pensionistes a Gijón, setembre 1971

50è Aniversari del Tancament de Pensionistes a Gijón, setembre 1971

Aquest 16 de setembre es compleix el 50è aniversari de l'inici del tancament de 300 pensionistes a l'Església de San José de Gijón. Una de les principals mobilitzacions de la ciutat durant la dictadura franquista. Des de la Fundació Juan Muñiz Zapico de CCOO d'Astúries commemorem aquest 50è aniversari, sol·licitant a l'Ajuntament de Gijón la col·locació d'una placa commemorativa i explicativa d'aquell tancament i de la importància d'aquella mobilització.

Es tractaria de situar-la a la zona de vorera enfront de l'Església de San José, com a reconeixement públic a aquells pensionistes i per acostar a l'actual població de Gijón, la importància d'aquell moment històric com a part de la nostra memòria democràtica. L'aniversari del tancament i brutal desallotjament policial, es recorda des de la Fundació Juan Muñiz Zapico amb un programa d'actes el divendres 24 de setembre, a Gijón.

L'objectiu de la nostra fundació, és  valorar la lluita del moviment obrer antifranquista per la llibertat i la importància de la Comissió de Jubilats i Pensionistes d'Astúries. Les nou nits de tancament, que van començar el 16 de setembre del 1971, van suposar un pols a un règim que convertia les reivindicacions socials en polítiques i il·legals. La mobilització va finalitzar amb la intervenció violenta de la policia i el desallotjament per la força de l'església, malgrat el suport eclesiàstic als tancats.

Com a reacció de repulsa es va produir una vaga de misses el diumenge 26 de setembre del 1971 a Gijón. Les conseqüències de la mobilització van acabar amb ferits entre els tancats i en un consell de guerra. Les activitats estan subvencionades per l'Ajuntament de Gijón en la convocatòria per a la realització de projectes de recuperació i difusió de la Memòria Democràtica del Consell de Gijón/Xixón 2021.

La història del tancament és narrada en https://www.youtube.com/watch?v=DFaTHcbGoIU

16/09/2021